Hot om sondmatning

Mitt i Gladiatorerna knackade det på dörren och en läkare kom in. Han påminde  om en av tomtarnanissarna i Mysteriet på Greveholm med sin ringa längd och sitt gråa hår, han var dessutom både glad och trevlig. Mina möten med Mesen och Dr Devil hade gett mig en tvivelaktig syn på läkare, men den här tomtedoktorn fick mig nästan till och med att le. Efter några minuters prat med mig och min syster bad han om att få låna mamma. De två gick ut i korridoren för att kunna prata i enrum medan jag och Madeleine satt kvar framför TV:n.
 
   - Imorgon ska du få ett matschema att följa.
 
Mamma hade kommit tillbaka efter ett långt snack med Tomtedoktorn och var nu i full galop med att förklara vad som skulle ske nästkommande dag.
 
   - Och det här schemat, som ungefär kommer att se ut som det du fick på 68:an, måste du verkligen följa. Annars sätter de in en sond på dig och då är det inte längre du själv som bestämmer vad du äter, då kan de till och med komma på natten för att mata dig. Det vill du väl inte? Få en slang upp ifrån näsan ner till magsäcken och bli tvångsmatad? Då är det väl ändå bättre att du verkligen äter själv?
 
   - Mjo, mumlade jag till svar.
 
Jag var inte ett dugg nervös eller det minsta förskräckt över de ord mamma nyss kläckt ur sig. Inte för att jag trodde hon ljög om vad Tomtedoktorn sagt, men hot om sondmatning hade jag hört förr om jag inte mindes fel, på 68:an. Den gången hade jag inte följt matschemat till punkt och pricka, ändå hade det inte hänt ett skit med någon jävla slang. Jag skulle komma undan nu också, det var jag helt övertygad om. Och vad kunde de göra? De kunde knappast trycka ner en sond i mig mot min vilja. Eller kunde de det? De där satans sjukhusmänniskorna! Aldrig att någon skulle få mig fet genom att bokstavligt talat pumpa i mig kalorier. I så fall skulle alla månader av bantning och späkning vara förgäves och gamla Maria, hon som kunde trycka i sig en hel chokladkaka utan att tänka på det, skulle vara tillbaka snabbare än kvickt. Det fick INTE hända, det skulle INTE hända. Ingen skulle få ta kontrollen över mitt energiintag, det var det bara jag som skulle ha. Japp!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0