Ultimatum

Sista måndagen i mars träffade jag Göran på MHE-kliniken, precis som jag gjort varje måndag de senaste veckorna. När jag kom dit den här gången trodde jag att det skulle bli som vanligt, att han skulle säga att jag var tvungen att få till huvudmålen ordentligt, även kvällsmålet. Att jag skulle äta större portioner och inte fuska så mycket som jag gjorde. Han brukade hävda att om jag gjorde som han sa, skulle jag inte gå upp i vikt, jag skulle snarare tappa något kilo eftersom förbränningen skulle komma igång genom att jag åt. Visst, det lät bra i teorin men jag hade varken haft kraft eller ork att översätta Görans råd till praktik. Terapisamtalen hade varit lika varenda gång, det Göran sa lät så himla rätt och rimligt och jag hade lyssnat, lovat och sagt att jag skulle börja äta tills nästa vecka vi sågs, sagt att jag skulle fixa detta den här gången. Fixat läxan att äta. Men det var samma visa varje gång, jag vågade inte börja äta normalt och hade fått göra  min terpeut besviken vecka efter vecka. Detta hade lett till ytterligare viktnedgång på min redan utmärglade kropp.
 
Den här gången insåg Göran att detta inte höll längre, jag fick inte gå ner ett gram till. Jag såg verkligen ut som ett skelett och det skulle inte dröja länge tills jag skulle bli ett på riktigt. Två meter under marken. Göran ställde ett ultimatum: Om jag inte började äta som han sa innan fredag den här veckan skulle jag bli tvungen att läggas in på sjukhus omgående, kanske till och med bli sondmatad. Sjukhussvamlet hade jag hört en miljon gånger förut utan att det hänt någonting. Jag tog därför inte hotet på speciellt stort allvar nu heller.
 
Jag fick en ny tid på MHE redan på fredag. Göran ville veta om jag fått till maten för att på så sätt bedöma om jag skulle in på sjukan eller ej. När samtalstimmen var över följde Göran med mig ut till mamma i väntrummet för att tala om för henne vad som gällde.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0