BUP och diagnos

Samma eftermiddag, direkt efter den otroligt dryga skoldagen, hade jag tid hos BUP. Där träffade jag, tillsammans med mamma och pappa, en doktor som tog blodtryck, puls, vikt och längd. Vikten var nere på 35 kg och min puls låg på 42 slag per minut, vanligt folk (inte elitidrottsmän) brukar åtminstone ha runt 60. Doktorn gav mig diagnosen anorexi, det som min familj egentligen redan visste att jag led av, för dem blev detta i stort sett bara ett konstaterande från en professionell person. När vi sedan satt och pratade sa hon att det viktigaste var att få stopp på min viktnedgång, den var tvungen att avta omedelbart. Annars skulle det bära av till Falun (som har ett större lasarett än Mora) för sjukhusvård. Jag fattade nada, hur kunde en tjock människa ha anorexi? Jag var inte det minsta smal, what the fuck was up with all people? SÅG de inte hur jag såg ut? Och om det ändå var anorexi jag hade, borde jag inte i så fall få guldmedalj för världshistoriens fetaste anorektiker?
 
Det bestämdes att jag inte skulle gå i skolan mer den här veckan. Det beslutet var verkligen en lättnad, jag hade inte orkat en dag till som denna, i stimmig och påfredtande miljö skolmiljö. Mina föräldrar skulle dessutom lägga upp mat på min tallrik när vi åt för att jag skulle få i mig tillräckligt.
 
Redan till middagen på kvällen började de med den här nya grejen, att lägga upp mat åt mig. Sex köttbullar och asmycket (normalt i andras ögon) stuvade makaroner lassade mamma på. PLUS ett glas lättmjölk. Det gick förvånansvärt bra. Jag åt upp allt så när som på en köttbulle och några makaroner men efteråt kändes magen som en enorm uppblåst ballong, jag kände mig dessutom både trött och tung, magen hade inte såhär bra med mat på evigheter. Något som var väldigt märkligt var att aldrig ångesten kom, det kändes till och med rätt bra, den här måndagen i februari då jag fått diagnosen anorexi.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0